keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Aikuisopiskelijan painajainen?

Jatketaas tätä samaa vanhaa aihetta, eli aikuislukion ruodintaa. Tällä kertaa aiheena on mm. tekosyyt, tehtävien vaikuttaminen kurssin arvosanaan ja asenne.

Tekosyyt:

Kuvitellaan tilanne, että sun pitää palauttaa joku tehtävä päivänä x. Se lukee kurssisuunnitelmassa, siitä muistutetaan kurssin aikana ja lähellä palauttamispäivääkin vielä. Kaikkihan sujuis kuin tanssi, jos tämä käytäntö toteutuisi. Mutta ei, ei niin ei.

Itse olen sitä "koulukuntaa", että haluan palauttaa tehtävät ajallaan, kun ne kerran on sinne kurssisuunnitelmaankin laitettu ja siitä on niin monesti sanottu. Mä en haluu olla sellanen tekosyykone, että "niin muttakun..." Mä en myöskään siedä, mikäli ne samat ihmiset keksii niitä samoja hemmetin tekosyitä eri kursseilla. Nämä syyt ovat nyt hieman kärjistettynä, mutta menkööt:

- En muistanut, en tajunnut, ai olisko se pitänyt palauttaa tänään.
- Noku mä en päässy moodleen ollenkaan.
- Mä kyllä tein sen, mutta se katos.
- Mä lähetin sen sulle wilmassa, et kai sä voit sieltä sen tulostaa?

Sitten vähän absurdeihin syihin:

- Noku mä olin sairaana/paskalla/katkolla/venäjällä/katkaisin koipeni/söin koiranpaskaa/koira, kissa tai hevonen katosi/tukehduin munkkiin ja olin hetken tajuton/näin enkeleitä/paskoin raakatimantteja perseestäni... mun mielessä lista on loputon, mutta niin on kyllä noihin "oikeisiin" syihin voisi kans lisätä sata muuta.

Miten tämä näkyy opiskelussa käytännössä?

Nämä, jotka palauttelevat tehtäviään myöhässä ei rangaista tarpeeksi. Jos on asetettu päivä, niin minkä ihmeen takia sitä työtä ei voi palauttaa silloin? Kurssiohjelmissa lukee, että "mikäli et tee tehtäviäsi, se laskee kurssin arvosanaa". Paskat laske! En oikeasti jaksa tuota, että laitetaan kurssiohjelmaan se, että se nyt hienosti näkyy siellä ja kaikki olis kuten elokuvissa. Mun mielestä ne tehtävät pitää palauttaa JUST SINÄ PÄIVÄNÄ, jos sulla ei oo kunnon syytä olla pois. Okei, jos sä oot ollu sairaana, niin todista se.




Miksi opettajat edes ottavat näitä myöhästyneitä tehtäviä vastaan? Miksi vedetään raja paperiin, mutta se ylitetään koko ajan? Mielestäni se, ettet ole palauttanut kurssitehtäviä ajoissa on suoraan verrannollinen laiskuuteen ja saamattomuuteen. Nyt joku siellä näytön takana alkaa mussuttamaan, että ku on niin paljon hommaa muutenki. Jep, niin on mullakin muita hommia kuin kouluhommia, mutta ei se oo silti mikään samperin tekosyy!

Miksi tämä sallitaan? Miksi niitä, jotka palauttavat tehtävät ajoissa ei huomioida arvostelussa? Jos kurssilla pitää tehdä useampia tehtäviä, kuten kielissä yleensä ns. "viikkotehtäviä", jotka on kurssin aikana palautettava. Itse, kun olen tehnyt ne ajoissa, olen huomannut, että niillä ei ole minkäänlaista arvoa itse kurssiarvosanaan. Arvosana tulee vain ja ainoastaan kokeesta, joten millään tehtävillä/tuntiaktiivisuudella ei ole mitään nostavaa vaikutusta!!! Hittoako niitä sitte pitäs ees tehdä??

No mutta miksi sitten...?

Miksi nämä ihmiset ovat tulleet opiskelemaan ylipäätänsä? Jos opiskelee ammattiopintoja ja lukio-opintoja samassa, niin olet päätöksesi tehnyt. Silloin sitoudut lukiomaailman aikatauluihin ja sääntöihin. Mikä järki on istua kursseilla, jos ei halua tehdä yhtään mitään sen kurssin eteen? Jatkuvia poissaoloja, selityksiä, kirjoja ei ole hankittu, ei kanneta materiaaleja mukana...and the list goes on and on.

Asenne? Ai attitude?

Oot aikuislukiossa, jos sun asenne on, että vitut tästä, pilataan muiltakin opinnot niin voisitko ystävällisesti sit lähtee vaik kotiin? Minkä takia joidenkin ihmisten on AIVAN PAKKO puhua tuntien aikana? Eikö sitä älämölöä voi puhua ENNEN tai JÄLKEEN tuntien?! Esimerkkinä: kuunnellaan englannin kurssin kappaletta nauhalta. Yrität keskittyä siihen kuuntelemiseen, sanojen oikeaoppiseen ääntämiseen ja mihin nyt haluatkin...ja mites sitten kävikään? Huomio kiinnittyy siihen, kun n. 5 metrin päässä olevat jätkät kälättävät jotakin niin lujaa, että se kuuluu sen nauhotteenkin läpi. (ja se nauhote ei mitenkään hiljainen ole...) Opettaja joko tekee tai ei tee asialle mitään ja yleensä se on jälkimmäinen vaihtoehto. Aina toitotetaan, että annetaan opiskelurauha ja silti tämä sama meno jatkuu. Korjatkaa se asenteenne perkele! Menkää muualle kälättämään juttujanne, ei meitä kiinnosta!

Yhteenveto:

Aikuislukiossa homma ei toimi. Kaikki ylläolevat seikat ovat täysin retuperällä ja on HARVOJA opettajia, jotka uskaltavat puuttua tunnin aikana puhumiseen. Opettajat saattavat sen kerran pari vähän sanoa "kovemmalla" äänellä, mutta loppukurssista sillä ei oo mitään väliä enää ja se koko asia on unohdettu ja kaivettu maahan. Jos oppilaana itse huomautat melusta tai muusta häiriöstä, niin ihan kostoksi saat vihat niskaasi, vain siksi että puolustat omia oikeuksiasi. Ja koska olet AIKUINEN, ainakin jossain määrin, miksi et voi käyttäytyä kuin aikuinen?


1 kommentti:

  1. Pistin pikku haasteen eteenpäin :) :
    http://whatexpect.blogspot.fi/2014/03/haaste.html

    VastaaPoista